Počet zobrazení stránky

úterý 5. února 2013

100 dní pro nového prezidenta

Vždycky jsem říkal, že Václav Klaus není můj prezident. Nebyl jím prostě proto, že nebyl zvolen lidmi ale podivnými finančními machinacemi v pozadí politiky, výhrůžkami a vydíráním.

K iniciativě která se stejně staví proti Miloši Zemanovi jsem ale mnohem zdrženlivější. Především si ho za prezidenta opravdu vybrala zhruba čtvrtina národa. Není to zástupce dvou set podplacených (či vydíraných) funkcionářů, ale přinejmenším 2 717 405 lidí.

K demokracii patří také schopnost přijmout výsledky demokratických rozhodnutí. Na tom demokracie stojí i umírá. Hlasujeme proto, abychom spolu nemuseli vést pouliční války a pokud přesto po hlasování některá strana po takovém boji touží, nebo k němu směřuje tím, že odmítá uznat výsledky volby, pak není demokratická. Takové volby samozřejmě známe, ale jsou typické spíše pro africké režimy. Nechceme-li klesnout na jejich úroveň, měli bychom hlasování respektovat.

Proto mi připadají placky s nápisy "Miloš Zeman není můj prezident" jako něco nepatřičného. Zatímco Václav Klaus si je zasloužil už svojí volbou, on (Zeman) ještě nic tak zlého (prokazatelně) ve své volbě ani funkci nespáchal. Dokonce i omílaná "podpásová" kampaň byla ve skutečnosti ze strany zemanovců mírnější než to, na co jsme zvyklí ve volbách do poslanecké sněmovny. Zeman rozhodně nebyl můj favorit a jsem připraven jej kritizovat, ale až za to, co v této funkci udělá, ne za to, že tam je.  

To samozřejmě neznamená, že by Miloš Zeman automaticky měl být dobrým prezidentem, ale ani jej to nediskvalifikuje. Posledních deset let se v politice spíše nevyskytoval (ač snaha byla). Za deset let se člověk změní, možná neplánovaně, ale změní. A protože Zeman vstupuje do nové funkce, může ji také pojmout různými způsoby.

Faktem je, že první kroky, které Miloš Zeman udělal po svém zvolení jsou spíše v rozporu s očekáváním, že bude pokračovatelem Klause jinými prostředky. Jeho prohlášeními i kroky jsem byl překvapen nejen já, ale i známý "vlnař" Karel Janeček. Také on se přiklání k názoru, že si Miloš Zeman těch sto dní hájení zaslouží, přinejmenším za to, že vyjádřil ochotu spolupracovat s Nadačním fondem proti korupci.

Uvidíme, jak váženě to myslel.

Žádné komentáře:

Okomentovat