Počet zobrazení stránky

neděle 13. září 2015

Útok mrtvým chlapečkem

Fotografie dítěte utopeného při útěku z Turecka do Řecka zaplavila titulní stránky novin na západě a objevila se i na informačních serverech u nás. Ta fotka mohla leckoho rozesmutnit, ale zajímavé bylo, kolika způsoby byla zpravodajsky zneužita.

Na stránkách ČT 24 se můžeme dočíst:

Jestli tento snímek těla mrtvého syrského dítěte vyplaveného na pláž nezmění přístup Evropy k uprchlíkům, co tedy? ptá se britský deník The Independent nad fotografií utonulého syrského chlapečka na turecké pláži, která zaplavila sociální sítě i titulní stránky evropských deníků – stejně jako snímek tureckého policisty, který mrtvé dítě odnášel.

Tato první argumentace měla ještě stále jakoust-takous hlavu a patu protože pro obyvatele Syrie se z Turecka opravdu legálně prostě odejít někam dál nedá.



Na druhou stranu tu zůstává Stále otázka: Proč se všichni mohou zvencnout z postoje Evropy, která uprchlíky přijímá a nikoli z postojů bohatých arabských států v okolí, které je naopak nepříjímají.


Druhá argumentace byla tedy směřována proti Saúdské Arábii, Kuvajtu a dalším ropným velmocím.




Pravdou je že nejbohatší arabské země prostě válečné uprchlíky nepřijímají, ale stále je na samotných uprchlících, jestli při cestě z Turecka "za lepším" budou riskovat život či ne.

V podstatě permanentně jsme svědky toho, že nejen uprchlíci z Afriky, ale ani uprchlíci ze Sýrie nejsou schopni odhadnout míru rizika, kterou s sebou jejich pokusy přinášejí. Hrůznou ukázkou toho jak nemají ani ponětí o tom, že ohrožují svůj i cizí život jsou v podstatě neustále se potáějící přetížené uprchlické čluny i známý případ s mrtvými v chladírenském autě. Do něho totiž nastoupili sami!

Pokud jste viděli, jakým způsobem v něm bylo neuvěřitelné množství lidí naskládáno, muselo vám být jasné jedno: Nedalo se to přežít!

Podobně by si asi Evropan raději svázal vlastní vor z petflašek, než aby se mačkal s ostatními v člunu, který se potápěl už v okamžiku vyplutí.

Třetí argumentace tedy logicky používala mrtvého chlapečka přesně v opačném smyslu - uprchlíci do Evropy nepatří, protože nechali utopit chlapečka - pustili se na nebezpečnou plavbu s přetíženou lodí, nikdo ho nezachránil, chlapeček ani nedostal záchrannou vestu.

Tuto argumentaci docela podpořilo zjištění, že jediný, kdo měl z rodiny na sobě záchrannou vestu, byl otec, který potopení lodi přežil. K tomu se přidala tvrzení, že spěchal kvůli tomu, že si chtěl pořídit nové zuby a že právě on byl oním pašerákem lidí a zároveň i majitelem člunu, který se potopil.

K tomu bych řekl, že  bych podobná tvrzení bral poněkud s rezervou. Muslimský svět má v mnoha směrech jinou etiku než Evropa. Jedním z jeho aspektů je, že si lidé při podobných tragediích navzájem nepomáhají mimo své příbuzenské vztahy. (všimněte si  výpovědí)

Lidé z rodin, jejichž členové nepřežily tedy často napadají přeživší (není to typické jen pro tuto kulturu, ale je to zde hodně výrazné), protože mají pocit že přežili na jejich úkor. K tomuto podezření mají dobrý důvod. Scény při nichž muslimové házejí křesťany či Afričany nebo děti a těhotné ženy z lodí do moře, nejsou na uprchlických člunech nenormální.

Ze stejného důvodu je velmi problematické v některých situacích pomáhat lidem - muslimům v ohrožení. Napadání záchranářských týmů (za to že zachraňují někoho a ne někoho jiného) je poměrně časté. Je tedy možné, že jde o prostý útok proti přeživším, jako v jiných podobných situacích.

Čtvrtá argumentace směřuje proti sociálnímu systému - uprchlíci prý riskují život, protože je k nim Evropa příliš štědrá. Takže za všechno může náš sociální systém a ten je třeba odstranit.

No, přiznejme si, že na to leckdo slyší i u nás, protože sociální systém Německa nabízí víc peněz, než leckteré zaměstnání na plný úvazek u nás.


Pátá argumentace je naprosto emotivní - jste zrůdy, pokud ve vás pohled na mrtvého chlapečka nevyvolává soucit se všemi uprchlíky.

Na této argumentaci je zajímavé, jak moc počítá  s účinkem vzdálenosti a jak často to nevychází. Pro někoho je pobřeží Turecka prostě stále ještě moc daleko a proto se ho tahle informace nijak osobně nedotýká. Navíc není možné najít přímou souvislost mezi osobním postojem středoevropana (je jedno jestli kladným nebo záporným) k uprchlíkům a potopením člunu ve Středozemním moři.

Pro druhou skupinu je naopak moc blízko i Sýrie a tak v nich jeden luxusně oblečený mrtvý chlapeček nevyvolá větší emoce, než vyhladovělé, špinavé a nakonec podřezané děti Jezídů. Není to tedy z jejich pohledu důvod pro změnu politiky v Evropě, ale pro přístup Evropy k IS - tedy k vojenské intervenci.

Šestá argumentace je zaměřená proti novinářům - podívejte se, jak novináři schválně na zakázku manipulují s fakty, aby vytvořili dojem, který zamýšlejí.  I rodinná tragédie je jim dobrá aby manipulovali lidmi.

Nad veškerými jinými emocemi tedy převládlo: Fůůůj manipulace!

Pravda k tomuto dojmu hodně přispěla fotografie ukazující že s tělem dítěte bylo posmrtně manipulováno, aby byl záběr fotogeničtější. Názory lidí se opět rozdělily na dva proudy - "není to to samé dítě" a "všichni nám pořád lžou".

V každém případě tu máme velkou skupinu lidí ohrazujících se proti tomu, abychom měnili postoje nikoli na základě úvahy, ale podle emocí vyvolávaných tiskem.

Sedmá argumentace přichází z IS, kde jejich plátek Dabiq otiskl taktéž fotografii utonulého chlapečka s komentářem že prchat z Chalífátu do Evropy je nebezpečné a navíc je to pro muslimy hřích.


Vybrat si můžete podle svého, ale možná by vás zajímalo, co z toho všeho vyplývá pro mě. Uprchlíky na moři nezabíjí Evropská unie, německý sociální systém ani odpůrci migrace. Zabíjí je chamtivost. Proč je každý člun s uprchlíky z Turecka, Libye nebo Egypta přetížený? Protože každý uprchlík představuje peníze, hodně peněz.

Nakonec i samotní uprchlíci běží za vidinou zlatého telete, nebo spíš země zaslíbené, kde  halal skopové a kuřata létají přímo do úst a peníze ti dají, kdykoli  se o ně přihlásíš.

Těžko se jim divit, když i naše dějiny takovou pověstí začínají. Všechna ta Eldoráda a Klondiky prostupují celou lidskou historii.  Tak snadno se jim věří, zvlášť když se zdá, že nemáte co ztratit, a ještě snadněji, když na ně věří ostatní...

2 komentáře:

  1. Zde je na místě citovat otázku Jefima Fištejna v Reflexu (10.9.2015):
    "Když se prakticky celé obyvatelstvo zhroucených států vydává za oběti barbarského násilí, není zřejmé, kdo tedy potom to násilí na nich páchá."
    Jinak řečeno, je nutné aby Arabové prodělali arabský holocaust, aby si jejich zbytek uvědomil, že své státy nelze budovat na barbarství, teroru a utíkání? Pokud ano, máme jim tuto "službu" poskytovat my?
    Jaroslav Štejfa

    OdpovědětVymazat
  2. Když tak poslouchám každý den z medií, že každý uprchlík má v Německu nějakého bratra, tetu, bratrance atd., napadá mě kolik těchto příbuzných mají teroristé, vojáci IS a jiná verbež a co asi tak dělají, pokud ovšem zrovna neprchají.
    Jaroslav Štejfa

    OdpovědětVymazat